Zaden van eigen teelt, 100% biologisch en GMO-vrij, snelle levering

Boerenkoolchips maken

Wist je dat de oer-Hollandse boerenkool zoveel gezonde voedingsstoffen bevat, dat het een ‘superfood’ genoemd wordt? Boerenkool staat erom bekend dat het veel antioxidanten, vitamine A, C en K, verschillende vitamines B en diverse mineralen bevat, zoals calcium, magnesium en ijzer. Dit gewas zit dus vol met voedingsstoffen, die we goed kunnen gebruiken om onze weerstand op peil te houden in de koude wintermaanden.

Eigenlijk is het jammer dat we er (buiten onze traditionele stamppot) zo weinig spannends mee doen in de keuken. In de Verenigde Staten zijn ze daar creatiever mee. Boerenkool wordt daar ‘kale’ genoemd, en één van de populaire recepten is ‘kale chips’. Chips van boerenkool, dus. Een heerlijk knapperig gezond tussendoortje of borrelhapje. En heel snel en makkelijk te maken!
 

Ingrediënten

  • Gewassen en goed gedroogde boerenkool (je kunt ook palmkool gebruiken)
  • Een theelepel olijfolie of sesamolie (vooral niet te veel, anders worden de chips niet knapperig)
  • Een klein scheutje sojasaus of zeezout
  • Sesamzaadjes
     

Bereiding

  • Verwarm de oven voor op 190 °C.
  • Haal het blad van de stengels en scheur het blad in stukjes van ongeveer 5 cm.
  • Rooster op een laag vuur de sesamzaadjes.
  • Meng in een grote kom de kool met de olie, sojasaus (of zout) en sesamzaadjes en kneed met je handen alles goed door elkaar.
  • Leg de koolblaadjes op een bakplaat met bakpapier en laat ze in 10 minuten in de oven lekker knapperig worden. Houd het goed in de gaten, zodat ze niet verbranden!

Tip: strooi er wat geraspte kaas over de chips als ze nog warm zijn. Bewaar de chips in een bak, die je luchtdicht kunt afsluiten.
 

Boerenkool zaden bestellen

Ben je benieuwd hoe zelfgemaakte boerenkool chips smaakt, en wil je deze graag maken met boerenkool uit je eigen (moes)tuin? Bestel dan hier onze biologische boerenkool zaden. Succes en eet smakelijk!
 

Boerenkool chips maken
Boerenkool 'Westlandse Winter'