Zaden van eigen teelt, 100% biologisch en GMO-vrij, snelle levering

Kiemgroenten telen: onze tips

Krijg je vrienden over de vloer voor lunch of diner en wil je jouw gerechten gemakkelijk een luxe uitstraling geven? Kiemgroenten bieden uitkomst! Ze zijn eenvoudig te kweken en ideaal om te gebruiken op broodjes, door salades of als garnering. Ze geven smaak, maar ook net dat beetje extra cachet aan de maaltijd. Eén van de meest bekende kiemgroenten is alfalfa. Dankzij de milde smaak is deze groente zeer geschikt om te gebruiken als garnering of op een broodje met kaas. Daarnaast hebben we nog diverse andere kiemgroenten in ons assortiment, zoals broccolikers, mosterdkers en Chinese bieslook.

Kiemgroenten zaaien

De vensterbank is een prima plek voor een kiemschaaltje. Strooi een dun laagje zaadjes op het rooster van het kiemschaaltje. Vul het schaaltje tot net onder het rooster met water. Nu kan het schaaltje weg gezet worden. Om te voorkomen dat de zaadjes aan de kiemen blijven ‘plakken’, kun je het schaaltje het best een dag of drie op een donkere plek plaatsen. Let er wel op dat je het waterniveau elke dag aanvult. Zet het schaaltje hierna in het licht, maar liever niet in de volle zon. Indien nodig, vul het water af en toe bij.

Klaar voor consumptie

De meeste kiemgroenten zijn binnen 5 tot 10 dagen klaar voor consumptie. De kiemen kun je het makkelijkst met een mesje of schaartje boven het rooster afsnijden of afknippen. Ze hoeven niet gewassen te worden en zijn direct klaar voor gebruik! Wel raden we aan om de kiemgroenten eerst goed te ruiken, voordat je ze opeet. Ruik je een vreemde geur? Dan kun je ze beter weggooien, omdat kiemgroenten erg gevoelig zijn voor bacteriën. Mochten de kiemgroenten wel gewoon goed zijn, dan kun je ze slechts enkele dagen bewaren. Na een paar dagen worden ze al zacht, waarna er schimmel op komt. Kortom: je kunt kiemgroenten het beste vers eten.

Een gezonde keuze

Kiemgroenten zijn niet alleen eenvoudig en het hele jaar door te kweken, ze bevatten ook nog eens veel vezels en voedingsstoffen en weinig calorieën. De kiem bevat vaak meer voedingsstoffen dan de volwassen plant. In kiemgroenten zitten koolhydraten, vetten en eiwitten, vitamine A en C, en mineralen zoals calcium, ijzer, magnesium, fosfor en kalium. (bron: Voedingscentrum)

Bekijk ons assortiment kiemgroenten

Wil je ons assortiment zien? Bekijk dan ons totale aanbod van kiemgroenten. Ze zijn erg makkelijk te kweken en te verwerken in verschillende gerechten. Alfalfa is bijvoorbeeld een geschikte keus wanneer je op zoek bent naar een knapperige kiemgroente. Heeft je gerecht een pittige toevoeging nodig? Ga dan bijvoorbeeld voor radijskers of mosterdkers. Kies je favoriete kiemgroenten uit, en plaats je bestelling snel online in onze webshop. Binnen 1 tot 2 werkdagen ontvang je de producten al in huis. Voor meer informatie over onze biologische zaden, kun je altijd contact met ons opnemen.